loader image

Care sunt pasii unei lucrari de chiptuning?

Pentru sanatatea noastra si a clientilor nostri lucram doar pe baza de programare asa incat sa se evite aglomeratia in sala de asteptare. Timpul mediu de lucru asupra masinii dvs, in cazul unei optimizari stage1, este de aproximativ 2-3 ore. Retineti ca, rar, unele modele ne ocupa mai mult timp dar va anuntam acest aspect in momentul programarii sau pe masura ce se desfasoara operatiunea. Lucram individual fiecare masina care ne calca pragul si uneori sunt necesare mai mult de 1-2 teste dinamometrice cu loguri pentru a obtine rezultatul perfect. Masina este returnata clientului cand se obtin rezultatele dorite. Clientii sunt bineveniti sa astepte pe toata durata lucrarii in eleganta sala de asteptare din sediul TCM TUNING.

Pot sa mai folosesc softul original dupa modificare?

Da, la cererea clientului, firma noastra poate sa rescrie softul original citit din ECU. Acest pas este in general gratuit dar exista rar unele automobile la care reprogramarea originalului in calculatorul de motor implica mai mult de o ora de lucru si in aceste rare situatii clientul va fi informat de pretul acestei lucrari in momentul programarii. Aceste costuri nu pot depasi niciodata echivalentul a 100euro (TVA inclus).

Va scadea durata de viata a motorului?

Nu. Prin optimizarea ECU-ului nu se forteaza parametrii admisi de catre producator. Modificarile facute se incadreaza in tolerantele cerute de catre fabricantul autoturismului in ceea ce priveste piesele componente ale motorului. O exploatare incorecta sau lipsa servisarilor la timp vor genera uzuri asupra motorului indiferent daca masina are tuning sau nu. Recomandam cu fermitate clientilor sa nu depaseasca viteza maxima constructiva trecuta in CIV. Clientul este raspunzator de modul cum exploateaza automobilul personal.

Pentru masini pregatite pentru motorsport (autoturismul nu este destinat utilizarii zi de zi) se poate face o optimizare depasind limitele superioare a tolerantelor acestor piese dar astfel de solicitare este pe deplin inteleasa si acceptata de catre client. (Chiar si modelul A a lui Henry Ford avea o tija pe coloana de directie cu ajutorul careia soferul putea controla aprinderea. Scopul era sa imbunatateasca performantele motorului prin ajustarea momentului injectiei si amestecul cel mai bun de aer-combustibil).

Ce se intampla cu consumul?

Pentru anumite motoare consumul poate sa scada cu pana la 0.3-0.5 litri / 100km la o exploatare normala a autoturismului.
Un condus sportiv / agresiv va genera un siguranta un consum crescut decat cel cunoscut anterior.

Trebuie sa mai modific alte parti componente ale masinii?

Pentru un stage 1, in general, nu este necesara o schimbare a sistemului de franare sau al suspensiilor dar pentru mai multa siguranta este util ca aceste componente se modifice cu altele mai performante.

Care sunt consecintele asupra garantiei oferite de catre fabricant ?

Orice interventie asupra softului din calculatorul motor este pasibil sa fie detectata, prin urmare luati in considerare ca se poate pierde garantia de 2-3-4 ani oferita de catre reprezentanta la achizitionarea automobilului.

Sunt consecinte asupra asigurarii automobilului ?

Companiile de asigurari calculeaza pretul politei in functie de pretul autoturismului, varsta soferului si categoria automobilului dar nu in functie de puterea masinii

CE GARANTIE IMI OFERA FIRMA TCM TUNING ?

TCM Tuning ofera garantie strict asupra softului si este valabila timp de un an de zile in conditiile in care asupra acestuia nu intervine ulterior nici o alta entitate. Garantia noastra nu se refera la alte componente ale masinii la care noi nu intervenim. Noi lucram exclusiv asupra calculatorului de motor (ECU) astfel incant garantam functionarea acestuia dupa interventia noastra. In cazul defectarii calculatorului motor in timpul operatiunii de reprogramare (OBD, Boot, Bench) noi inlocuim aceasta piesa cu alta noua, clientul ne avand alte costuri in acest caz. (Softul nu poate deteriora piesa in sine dar o distrugere mecanica la deschide sau programare incompleta pot face acest lucru.) Clientul este raspunzator de modul cum exploateaza si ingrijeste automobilul personal.

Care sunt avantajele unui chiptuning ?

  • o masina mai distractiva
  • depasiri mai lejere
  • mai mult cuplu motor
  • consum mai mic de carburant la un mers normal
  • un soft optimizat realizat de catre o echipa de ingineri cu experienta de peste 15 ani in acest domeniu

Care sunt dezavantajele chiptuningului ?

Rezultatul optimizarii softului, fiind o crestere de putere si cuplu motor, are ca si consecinta un stres suplimentar asupra discului de ambreiaj (cutie manuala sau automata). Astfel, un mers preponderent sportiv, tractatul periodic sau alte operatiuni ce aduc automat stres pe cutia de viteza va avea ca rezultat uzura prematura a discurilor (discul de ambreiaj are durata de viata medie ~120.000km conform AutoBILD).
In acelasi timp, piese aflate la capat de viata sau defecte ascunse si nedetectate la diagnoza efectuata inainte de optmizarea softului, pot fi vizibile o data cu instalarea noului soft (exemplu rampa injectie obosita, dupa optimizare nu poate sustine noua cerinta). Clientul va avea de ales intre pastrarea softului instalat si remedierea imediata a defectelor evidente sau sa renunte temporar la folosirea noului soft pana in momentul cand automobilul este reparat intr-un atelier service autorizat. Astfel de probleme au dus la eliminarea din oferta noastra de servicii automobilele mai vechi de 15 ani.

Ce se intampla daca masina mea primeste update de soft la dealer ?

Masinile noi aflate in garantie primesc periodic update de soft oferit de catre producator. Daca aveti un update de soft in primele 12 luni de cand am efectuat lucrarea de chiptuning, refacerea optimizarii software pe noul original din ECU nu va costa nimic. Intre luna 13 si 24 operatiunea va costa echivalentul a 100euro, iar dupa luna a 25-a realizarea tuningului costa 1/2 din pretul initial achitat atat timp cat proprietarul automobilului nu se schimba.

Care este diferenta dintre chiptuning si powerbox ?

Prin resoftarea ECU-ului optimizam softul din tot calculatorul motor (chiptuning)

Powerbox-ul este un dispozitiv electronic care se conecteaza pe instalatia electrica a motorului. Acesta modifica o serie de parametri de senzori. Cu powerbox este o inselare a semnalelor primite de catre ECU de la senzori care trebuie sa ajusteze tot softul OEM astfel incat motorul sa functioneze corect. Exista producatori de autoturisme care vand ei insisi direct prin diviziile de accesorii powerbox-uri cu perfromante multumitoare. Exista marci de powerbox bune si cu pret onest (DTE sau RACECHIP). In acelasi timp exista pe piata si alte produse vandute tot sub denumirea de powerbox care, insa, sunt de calitate indoielnica si nu ofera performantele promise (montarea lor prezinta risc pentru viata motorului si noi nu comercializam acest gen de produse). Noi putem sa asiguram pentru clientii de powerbox masuratul pe bancul dinamometric al puterii cu si fara Pbox instalat.

OPTIMIZAREA MOTOARELOR PE BENZINA

ASA CUM VINE SOFTUL MOTOARELOR PE BENZINA OPTIMIZAT DIN FABRICA ESTE RECOMANDAT DE PRODUCATORI SA MEARGA CU BENZINA DE 95 SAU 98, DAR MERGE SI CU 91 SAU 100 CO.
In mod OPTIM, lucrul mecanic maxim efectuat de gazele arse asupra pistonului se obtine cand presiunea maxima a gazelor arse e atinsa pe la 10-15 grade (mecanice) ATDC. Sa presupunem o valoare de 15 grade (in mod conservator). Deci fiind RECOMANDAT, probabil ca folosind benzina de 95 presiunea maxima e atinsa la 15 grade ATDC.

Folosind o benzina cu cifra octanica mai mica (91), aceasta arde mai repede, deci presiunea maxima e atinsa mai repede, poate pe la 10 grade ATDC. In cazuri extreme (sarcina maxima sau temperaturi extreme de exemplu) benzina poate arde mai repede, presiunea maxima poate ajunge cam pe la 0-5 grade, sau chiar cateva grade BTDC => detonatie, rezolvata de knock control, dar inca ok cu ceva pierdere de putere.
Folosind o benzina cu cifra octanica mai mare (98-99, aceasta arde mai lent, deci presiunea maxima e atinsa mai tarziu, poate pe la 20 de grade. Pistonul apuca sa se miste in jos cateva grade din inertie, lucrul mecanic efectuat asupra lui e mai mic => o pierdere de putere. Aceasta incercam s-o compensam „calcand-o” mai tare => crestere a consumului.

Prin remap se modifica tabela cu avansul, astfel incat presiunea maxima sa fie atinsa pe la 10-15 grade CU BENZINA DE 98. Folosind benzine cu cifre octanice mai mici riscati o serie de detonatii, pierderi de putere, sau alte efecte neplacute asupra motorului.

Asa numita „detonatie” (knock) are loc nu numai cand benzina arde spontan, ci si cand dai scanteia prea repede. Presupunem ca dai scanteia la 45 grade BTDC si benzina a ars complet la 5 grade BTDC. Pistonul inca se misca in sus, presiunea maxima a gazelor arse tinde sa-l stopeze, nu sa-l accelereze => knock. Conform tabelei de avans a ECU-ului 45 grade BTDC poate fi optim pentru o benzina de 98, dar catastrofal pentru una de 91.
ECU are mai multe regimuri de functionare. Daca eliminam unele (start-up, warm-up, decelerare, frana de motor etc.) si pastram cele care ne intereseaza ramanem cu:

1. BUCLA INCHISA

Este probabil regimul folosit cel mai des, viteza constanta, apasarea pedalei de acceleratie constanta, ECU citeste mereu sonda lambda si incearca sa pastreze un amestec stoichiometric (14.7:1). Folosind o benzina superioara si datorita optimizarilor din ECU nu este nevoie de aceeasi cantitate de benzina ca inainte sa te mentii la viteza constanta (aici timpii de injectie pot fi mai mici ca inainte) => consumul e foarte probabil sa scada

2. ACCELERARE

ECU intra in bucla deschisa, injecteaza mai multa benzina ca anticipare la cantitatea sporita de aer care intra in motor (puterea maxima se obtine la un amestec imbogatit de 12:1). Aici pot fi mariti timpii de injectie pentru obtinerea unor reprize mai bune => consumul poate ramane la fel ca inainte, dar poate sa si creasca

3. WOT (WIDE OPEN THROTLE)

Aici din nou ECU intra in bucla deschisa, motorul va functiona cu un amestec imbogatit (pentru a preveni detonatiile), timpii de injectie pot fi mai mari ca inainte, => consumul poate sa creasca
Totul depinde de ce fel de sofer esti. Daca esti mai sportiv (si cresterea de putere te poate indemna la asta probabil ca stai mai mult in regimurile 2 si 3, sigur consumul va creste. Daca esti mai domol si stai mai mult in regimul 1 cu accelerari moderate consumul va scadea.

CE INSEAMNA TOATA OPERATIUNEA?

IN GENERAL OPERATIUNEA DE CHIPTUNING SE FACE PRIN CITIREA CONTINUTULUI ECUULUI.

Aceasta poate fi facuta in functie de autoturismul dumneavoastra prin doua metode. Prima prin citirea direct pe mufa de diagnoza a acestui soft original sau a doua prin scoaterea ECUului de pe masina si citirea acestuia pe masa printru-un port special. Toate operatiunile se fac de catre un inginer calificat.

In general operatiunea de modificare a softului dureaza intre 30 si 60 de minute. Modificarile softului facute de catre inginerul din departamentul R&D TCM Tuning utilizand softul WinOLS produs de catre EVC Germania .

Aparatura de citit/scris ECUul motorului este fabricata de catre una dintre companiile: EVC.de, Alientech Italia, IELEC Gmbh Germania sau ELNEC.  Nu exista interfete clone chinezesti in sediul TCM TUNING din Bucuresti. Utilizarea unor astfel de interfete nu este doar furt intelectual la adresa producatorilor acestor aparate dar si un mare risc la care clientii de chiptuning se expun. Un ECU blocat cu o chinezarie va fi deblocat la o firma de chiptuning pentru cateva sute de euro sau inlocuit la dealerul autorizat al marcii autoturismului imobilizat.  Ieftin si bun cu siguranta nu este ceva aplicabil in aceasta industrie. 

CARE ESTE DIFERENTA DINTRE CHIPTUNING SI POWERBOX?

Chiptuningul este o operatiune realizata in softul masinii si poate fi vazuta ca un upgrade la softul oferit de catre fabricant. Powerboxul este un aparat instalat in compartimentul motor ce se leaga in functie de masina pe care este montat pe un fir de semnal al unui senzor (debitmetru aer, presiune in rampa, comanda injectoare etc). El altereaza valoare gasita amplificand-o dupa o anumita valoare. Acest fapt forteaza ECU cu un soft original sa-si translateze valorile folosite in mod normal in acea ipostaza de trafic cu unele superioare din aceasi mapa rezultand o crestere de 10-15-20CP in functie de motorul pe care se monteaza.

Dezavantaje apar prin faptul ca intre a modifica 40-80-200 mape (harti) dintr-un ECU si ceea ce face powerboxul este o mare diferenta. Fiecare produs i-si are pretul lui. In general cercetarea si productia unui powerbox are costuri foarte mici (si chiar apar semnale ca s-a inteles ca nu este o cale spre un motor functional corect) pe cand chiptuningul este cu adevarat calea spre un motor corect functional si un nivel de noxe legal.

Vrei mai multi cai?

Contacteaza-ne!

Subscribe To Our Newsletter
Subscribe To Our NewsletterJoin our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

Cu bucurie si precautie avem deschis la sediul nostru si va asteptam cu drag. Totusi, avand in vedere situatia mondiala care perturba interactiunile sociale, va rugam respectuos ca atunci cand ne vizitati sa tineti cont de urmatoarele masuri pe care le-am luat ca sa impiedicam raspandirea noului coronavirus COVID-19.

Masuri pe care sa le respecte clientii in timpul petrecut la sediul TCM Tuning:

  • Sa nu vina insotiti de alte persoane la sediul firmei pentru a evita stationarea in acelasi loc a unui numar mare de persoane.
  • Sa poarte masca si sa o manevreze corect tot timpul petrecut in sediul firmei (masca nu se atinge cu mana neigienizata, se poarta asa incat sa acopere concomitent nasul si gura, inainte de a o folosi se spala mainile, se aseaza corect pe fata asa incat sa nu fie spatii intre masca si fata).
  • Sa se spele pe maini sau sa se dezinfecteze de indata ce au sosit si ori de cate ori considera ca e nevoie.
  • Sa pastreze distanta de minim 1,5 metri fata de alte persoane.
  • Sa respecte data si ora programarii facuta in prealabil asa incat sa se se suprapuna prezenta mai multor clienti in acelasi timp.
  • Sa stationeze in aer liber la foisor pe perioada executarii lucrarii in cazul in care vremea permite.
  • Sa nu se prezinte la sediul firmei daca au semne de boala sau daca sunt contact direct cu o alta persoana cu semne de boala sau confirmat dar asimptomatic. Vom reprograma lucrarea pentru o alta data aleasa de comun acord.
  • Sa respecte regulile de igiena recomandate de autoritati si regulamentul firmei, sa fie onest si responsabil cu privire la conduita.
  • Sa permita masurarea temperaturii, conform CNSU nr. 24 din 14.05.2020 cu privire la triajul epidemiologic in vigoare pana la noi ordine. In caz contrar nu este permis accesul in incinta.

You have Successfully Subscribed!