preloder

Care sunt pasii unei lucrari de chiptuning?

Dupa ce se face o programare, echipa noastra lucreaza asupra masinii dvs aproximativ 2-3 ore. Retineti ca, rar, unele modele ne ocupa mai mult timp dar va anuntam acest aspect in momentul programarii. Lucram individual fiecare masina care ne calca pragul si uneori sunt necesare mai mult de 1-2 teste dinamometrice cu loguri pentru a obtine rezultatul perfect. Masina este returnata clientului cand suntem multumiti de rezultatele obtinute. Clientii sunt bineveniti sa astepte pe toata durata operatiei in eleganta sala de asteptare din sediul TCM TUNING.

Pot sa mai folosesc softul original dupa modificare?

Da, la cerere firma noastra poate stabili o programare pentru a va rescrie ECU cu softul original citit initial din ECU

Va scadea durata de viata a motorului?

Nu. Prin optimizarea ECU-ului nu se forteaza parametrii admisi de catre producator. Modificarile facute se incadreaza in tolerantele cerute de catre fabricatntul autoturismului in ceea ce priveste piesele componente ale motorului.

Se poate face si o optimizare depasind limita superioara a tolerantelor acestor piese dar astfel de modificare nu este destinata utilizarii zi de zi a masinii (chiar si modelul A a lui Henry Ford avea o tija pe coloana de directie cu ajutorul careia soferul putea controla aprinderea. Scopul era sa imbunatateasca performantele motorului prin ajustarea momentului injectiei si amestecul cel mai bun de aer-combustibil).

Ce se intampla cu consumul?

Consumul poate sa scada cu pana la 0.3-0.5 litri / 100km la o exploatare normala a autoturismului.

Trebuie sa mai modific alte parti componente ale masinii?

In general nu este necesara o schimbare a sistemului de franare sau al suspensiilor dar pentru perfomante mai bune la drum este util ca aceste componente se modifice cu altele mai performante.

Care sunt consecintele asupra garantiei oferite de catre fabricant ?

Chiptuningul este partial invizibil pentru dealerii auto si avand o optimizare a parametrilor nu este nici un motiv pentru care garantia sa fie oprita. Exista modele la care reprogramand softul optimizat cu cel original in ECU, nu mai poate fi detectat de catre dealerul auto ca fiind intervenit asupra calculatorului motor.
Majoritatea producatorilor auto nu au nimic impotriva unui chiptuning corect executat. Exista chiar producatori care vand ei insisi produsul chiptuning prin divizia de accesorii.

Sunt consecinte asupra asigurarii automobilului ?

Companiile de asigurari calculeaza pretul politei in functie de pretul autoturismului, varsta soferului si categoria automobilului dar nu in functie de puterea masinii

Sunt consecinte asupra taxei de drum (vignette) ?

Nu. Taxa de drum nu se calculeaza in functie de caii putere in nici o tara din Europa.

Care sunt avantajele unui chiptuning ?

  • o masina mai distractiva
  • depasiri mai lejere
  • mai mult cuplu motor
  • consum mai mic de carburant

Care sunt dezavantajele chiptuningului ?

Nu sunt dezavantaje daca se achizitioneaza o optimizare software de calitate. Autoturismele exloatate gresit sau neintretinute pot prezenta defecte ascuse care impiedica obtinerea rezultatelor promise sau chiar creaza probleme mai mari in momentul in care componentele uzate sunt supuse unui stres suplimentar.

Ce se intampla daca masina mea primeste update de soft la dealer ?

Masinile noi aflate in garantie primesc periodic softuri noi oferite de producator. Daca aveti un update de soft in primele 12 luni de cand am efectuat lucrarea de chiptuning, refacerea optimizarii software pe noul original din ECU nu va costa nimic. Intre luna 13 si 24 operatia va costa echivalentul a 60euro, ia dupa luna a 25-a realizarea tuningului costa 1/2 din pretul initial atat timp cat proprietarul automobilului nu se schimba.

Care este diferenta dintre chiptuning si powerbox ?

Prin resoftarea ECU-ului optimizam softul din tot calculatorul motor.

Powerbox-ul este un dispozitiv electronic care se conecteaza pe instalatia electrica a motorului. Modifica 2-3-4 parametri de senzori. Cu powerbox este o inselare a semnalelor primite de catre ECU de la senzori care trebuie sa ajusteze tot softul OEM astfel incat motorul sa functioneze corect. Exista producatori de autoturisme care vand ei insisi direct prin diviziile de accesorii powerbox-uri cu perfromante multumitoare. Exista marci de powerbox bune si cu pret corect (DTE sau RACECHIP, ambele disponibile de cativa ani si in oferta noastra de produse). In acelasi timp exista pe piata si alte produse vandute tot sub denumirea de powerbox care insa nu sunt de calitate si nu ofera performantele promise (montarea lor prezinta risc pentru viata motorului si noi nu comercializam acest gen de produse).

OPTIMIZAREA MOTOARELOR PE BENZINA

ASA CUM VINE SOFTUL MOTOARELOR PE BENZINA OPTIMIZAT DIN FABRICA ESTE RECOMANDAT DE PRODUCATORI SA MEARGA CU BENZINA DE 95 SAU 98, DAR MERGE SI CU 91 SAU 100 CO.
In mod OPTIM, lucrul mecanic maxim efectuat de gazele arse asupra pistonului se obtine cand presiunea maxima a gazelor arse e atinsa pe la 10-15 grade (mecanice) ATDC. Sa presupunem o valoare de 15 grade (in mod conservator). Deci fiind RECOMANDAT, probabil ca folosind benzina de 95 presiunea maxima e atinsa la 15 grade ATDC.

Folosind o benzina cu cifra octanica mai mica (91), aceasta arde mai repede, deci presiunea maxima e atinsa mai repede, poate pe la 10 grade ATDC. In cazuri extreme (sarcina maxima sau temperaturi extreme de exemplu) benzina poate arde mai repede, presiunea maxima poate ajunge cam pe la 0-5 grade, sau chiar cateva grade BTDC => detonatie, rezolvata de knock control, dar inca ok cu ceva pierdere de putere.
Folosind o benzina cu cifra octanica mai mare (98-99, aceasta arde mai lent, deci presiunea maxima e atinsa mai tarziu, poate pe la 20 de grade. Pistonul apuca sa se miste in jos cateva grade din inertie, lucrul mecanic efectuat asupra lui e mai mic => o pierdere de putere. Aceasta incercam s-o compensam „calcand-o” mai tare => crestere a consumului.

Prin remap se modifica tabela cu avansul, astfel incat presiunea maxima sa fie atinsa pe la 10-15 grade CU BENZINA DE 98. Folosind benzine cu cifre octanice mai mici riscati o serie de detonatii, pierderi de putere, sau alte efecte neplacute asupra motorului.

Asa numita „detonatie” (knock) are loc nu numai cand benzina arde spontan, ci si cand dai scanteia prea repede. Presupunem ca dai scanteia la 45 grade BTDC si benzina a ars complet la 5 grade BTDC. Pistonul inca se misca in sus, presiunea maxima a gazelor arse tinde sa-l stopeze, nu sa-l accelereze => knock. Conform tabelei de avans a ECU-ului 45 grade BTDC poate fi optim pentru o benzina de 98, dar catastrofal pentru una de 91.
ECU are mai multe regimuri de functionare. Daca eliminam unele (start-up, warm-up, decelerare, frana de motor etc.) si pastram cele care ne intereseaza ramanem cu:

1. BUCLA INCHISA

Este probabil regimul folosit cel mai des, viteza constanta, apasarea pedalei de acceleratie constanta, ECU citeste mereu sonda lambda si incearca sa pastreze un amestec stoichiometric (14.7:1). Folosind o benzina superioara si datorita optimizarilor din ECU nu este nevoie de aceeasi cantitate de benzina ca inainte sa te mentii la viteza constanta (aici timpii de injectie pot fi mai mici ca inainte) => consumul e foarte probabil sa scada

2. ACCELERARE

ECU intra in bucla deschisa, injecteaza mai multa benzina ca anticipare la cantitatea sporita de aer care intra in motor (puterea maxima se obtine la un amestec imbogatit de 12:1). Aici pot fi mariti timpii de injectie pentru obtinerea unor reprize mai bune => consumul poate ramane la fel ca inainte, dar poate sa si creasca

3. WOT (WIDE OPEN THROTLE)

Aici din nou ECU intra in bucla deschisa, motorul va functiona cu un amestec imbogatit (pentru a preveni detonatiile), timpii de injectie pot fi mai mari ca inainte, => consumul poate sa creasca
Totul depinde de ce fel de sofer esti. Daca esti mai sportiv (si cresterea de putere te poate indemna la asta probabil ca stai mai mult in regimurile 2 si 3, sigur consumul va creste. Daca esti mai domol si stai mai mult in regimul 1 cu accelerari moderate consumul va scadea.

CE INSEAMNA TOATA OPERATIUNEA?

IN GENERAL OPERATIUNEA DE CHIPTUNING SE FACE PRIN CITIREA CONTINUTULUI ECUULUI.

Aceasta poate fi facuta in functie de autoturismul dumneavoastra prin doua metode. Prima prin citirea direct pe mufa de diagnoza a acestui soft original sau a doua prin scoaterea ECUului de pe masina si citirea acestuia pe masa printru-un port special. Toate operatiunile se fac de catre un inginer calificat.

In general operatiunea de modificare a softului dureaza intre 30 si 60 de minute. Modificarile softului facute de catre inginerul din departamentul R&D TCM Tuning utilizand softul WinOLS produs de catre EVC Germania .

Aparatura de citit/scris ECUul motorului este fabricata de catre una dintre companiile: EVC.de, Alientech Italia, IELEC Gmbh Germania sau ELNEC.  Nu exista interfete clone chinezesti in sediul TCM TUNING din Bucuresti. Utilizarea unor astfel de interfete nu este doar furt intelectual la adresa producatorilor acestor aparate dar si un mare risc la care clientii de chiptuning se expun. Un ECU blocat cu o chinezarie va fi deblocat la o firma de chiptuning pentru cateva sute de euro sau inlocuit la dealerul autorizat al marcii autoturismului imobilizat.  Ieftin si bun cu siguranta nu este ceva aplicabil in aceasta industrie. 

CARE ESTE DIFERENTA DINTRE CHIPTUNING SI POWERBOX?

Chiptuningul este o operatiune realizata in softul masinii si poate fi vazuta ca un upgrade la softul oferit de catre fabricant. Powerboxul este un aparat instalat in compartimentul motor ce se leaga in functie de masina pe care este montat pe un fir de semnal al unui senzor (debitmetru aer, presiune in rampa, comanda injectoare etc). El altereaza valoare gasita amplificand-o dupa o anumita valoare. Acest fapt forteaza ECU cu un soft original sa-si translateze valorile folosite in mod normal in acea ipostaza de trafic cu unele superioare din aceasi mapa rezultand o crestere de 10-15-20CP in functie de motorul pe care se monteaza.

Dezavantaje apar prin faptul ca intre a modifica 40-80-200 mape (harti) dintr-un ECU si ceea ce face powerboxul este o mare diferenta. Fiecare produs i-si are pretul lui. In general cercetarea si productia unui powerbox are costuri foarte mici (si chiar apar semnale ca s-a inteles ca nu este o cale spre un motor functional corect) pe cand chiptuningul este cu adevarat calea spre un motor corect functional si un nivel de noxe legal.

Vrei mai multi cai?

Contacteaza-ne!